Toegankelijkheid

Toegankelijkheid

Het VN Verdrag
In 2016 ratificeerde Nederland het VN Verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking. Dat betekent dat wij net als ieder ander alle mogelijkheden moeten hebben om gewoon mee te doen. Dit geldt ook voor mensen met gehoorverlies. ‘Op naar een inclusief Amsterdam’, klinkt de stem vanuit Cliëntenbelang Amsterdam. Ook wij staan daarvoor. Gewoon een dagje Amsterdam in, naar een festival kunnen gaan, of een avondje uit in het gezelschap van je eigen keuze. Alles hoort erbij. Het VN verdrag heeft immers betrekking op openbare gebouwen en op alle recreatieve voorzieningen. ‘Niets over ons zonder ons’, is dan ook een belangrijke pijler in het Plan van aanpak m.b.t. het Implementatieplan VN-verdrag van de overheid.

Iedereen doet mee
Amsterdam wil dat iedereen mee kan doen en zich welkom voelt, met of zonder beperking. Om volwaardig mee te kunnen doen in onze stad, maken we de stad samen zowel sociaal als fysiek stapsgewijs toegankelijker en sluiten we niemand uit. Meer dan 1 op de 6 Amsterdammers is slechtziend, blind of doof, heeft een lichamelijke of verstandelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening. Het aantal mensen met een beperking groeit in de komende jaren verder door de vergrijzing.
Er zijn meer dan 1,5 miljoen mensen in Nederland met gehoorverlies. Omgerekend naar Amsterdam wonen hiervan 92.000 mensen in Amsterdam en daarvan dragen er 30.000 een hoortoestel.
Om volwaardig mee te kunnen doen in onze stad, maken we de stad samen zowel sociaal als fysiek stapsgewijs toegankelijker en sluiten we niemand uit.

Wat zijn de dilemma’s voor mensen met gehoorverlies

  • Veel rumoer en achtergrondgeluiden in horeca, theaters, musea, metro door muziek, geroezemoes van praten of andere geluiden. Daardoor wordt het elkaar verstaan lastig.
  • Er is soms te weinig licht voor het kunnen afzien spraakafzien of liplezen. Soms is een bestelling of vraag niet goed door gekomen omdat we degene niet konden verstaan bij de uitleg.
  • De akoestiek is vaak slecht omdat in het interieur en de architectuur vaak wordt gewerkt met harde materialen als steen, beton en glas. Met simpele middelen kunnen op bepaalde plaatsen heel gemakkelijk akoestisch rustige plekken worden gecreëerd.
  • Soms zijn hulpmiddelen als ringleiding nodig. Dit is lang niet overal aanwezig en als ringleiding wel aanwezig is, is de informatie over de voorzieningen op de website, bij de kassa of organisatie niet altijd correct. Of de ringleiding is niet opgeladen of personeel is er niet goed mee bekend.

Lees de ervaringen en onderzoek in het artikel van Rene van der Wilk audiologisch specialist
Slechthorende bezoekers theaters en concertzalen komen vaak van koude kermis thuis

Iedereen doet mee

Aanmelden gratis e-news Tops en Tips

De wensen van mensen met gehoorverlies

  • Creëren van rustige hoekjes in horeca en theater waar de akoestiek goed is.
  • Voldoende licht om te kunnen spraakverstaan.
  • Muziekvrije uren in horeca, ook in horeca van theaters, musea en bioscopen
  • Goed werkende ringleiding in de theaters, bioscopen en openbare gebouwen
  • Gebruik kunnen maken van luisterhulpen of balie ringleiding bij loketten en bij kassa’s
  • Boventiteling in theater, bioscopen en/of apps in het theater, bioscopen, horeca in zetten die spraak naar tekst omzetten op
    je smartphone.

Schrijf je in voor de gratis maandelijkse Tops en Tips van Slechthorend Amsterdam

Delen: